jestem

W przedszkolnym zestawie programów edukacyjnych znajdują się między innymi:

  1. Program autorski opracowany dla potrzeb oddziałów integracyjnych , opracowany przez Bożenę Wasilewską, Mirosławę Hauqe Brasławską, Annę Kawkę i Ewę Winconek.
  2. Program własny „Jestem Polakiem-Polska moją Ojczyzną” autorstwa Beaty Goluch-Sznerch. Celem ogólnym programu jest budzenie wśród dzieci miłości i przywiązywania do ziemi ojczystej. Cele szczegółowe programu to:
    • wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
    • zapoznanie z najbliższą okolicą,
    • uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody,
    • budzenie poczucia przynależności narodowej,
    • zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami,
    • wpajanie szacunku dla symboli narodowych,
    • przybliżanie przeszłości narodu,
    • zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami,
    • przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków.
  3. Program własny „Agresji mówimy nie” autorstwa Bożeny Wasilewskiej. Celem programu jest kształcenie umiejętności radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi oraz zapobieganie przejawom agresji u dzieci w wieku przedszkolnym. Cele szczegółowe to m.in.:
    • wykształcenie u dzieci umiejętności życia w zgodzie z samym sobą i drugim człowiekiem,
    • stworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu własnych uczuć oraz uczuć innych ludzi,
    • wykształcenie wrażliwości emocjonalnej na potrzeby innych ludzi,
    • rozwinięcie kompetencji społecznych, takich jak życzliwość, tolerancja, empatia i asertywność,
    • przestrzeganie przez dzieci norm, zasad i reguł funkcjonujących w przedszkolu i danej grupie,
    • wykształcenie u dzieci umiejętności polubownego rozwiązywania konfliktów i dochodzenia do kompromisu,
    • wykształcenie obrazu świata, w którym dla osiągnięcia celu nie trzeba uciekać się do zachowań agresywnych.
  4. Program własny „W zdrowym ciele zdrowy duch” autorstwa Bożeny Wasilewskiej, Joanny Komosy, Anny Pospiech, Beaty Goluch-Sznerch. Głównym celem promocji zdrowia w przedszkolu jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem rozwojowym w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Cele szczegółowe programu to m.in.:
    • zwiększanie aktywności fizycznej dzieci,
    • zachęcanie do zdrowego odżywiania,
    • zwiększanie skuteczności edukacji zdrowotnej oraz działań w zakresie promocji zdrowia,
    • promowanie zdrowia psychicznego dzieci,
    • zmniejszanie narażeń dzieci na czynniki szkodliwe w środowisku życia,
    • zmniejszanie częstotliwości występowania wypadków ,szczególnie drogowych,
    • intensyfikowanie profilaktyki próchnicy zębów i wad postawy.
  5. Program własny pracy z dzieckiem leworęcznym autorstwa Joanny Komosy. Cele programu to m.in.:
    • kształtowanie właściwej postawy wobec leworęczności,
    • usprawnianie motoryki rąk,
    • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej,
    • doskonalenie umiejętności pisania, rysowania lewą ręką.
  6. Najnowszym programem jest program umuzykalniający autorstwa Joanny Komosy. „Dziecko w świecie muzyki” program umuzykalniający dla dzieci w wieku przedszkolnym.

„Dziecko w świecie muzyki” program umuzykalniający dla dzieci w wieku przedszkolnym

CELE PROGRAMU

Głównym celem promowania w przedszkolu jest:

  • zamiłowania do śpiewu i tańca jako źródła radości jak też poznawania świata,
  • rozwijanie twórczej ekspresji dzieci,
  • rozwijanie celowości poznawczej i umiejętności korzystania z różnych dziedzin,
  • kształtowanie w dzieciach umiejętności różnicowania uczuć i wyrażania ich.

CELE SZCZEGÓŁOWE

Dzieci:

  • znają wiele piosenek i potrafią je śpiewać,
  • interpretują i reagują swobodnie na muzykę,
  • potrafią rytmizować teksty,
  • potrafią rozróżniać wysokość, barwę i dynamikę dźwięków,
  • potrafią układać swobodnie śpiewne dialogi,
  • dostrzegają potrzebę stałego obcowania z muzyką,
  • kształtują dokładność, współpracę, swobodę w wyrażaniu samego siebie,
  • potrafią zatańczyć wybrane tańce,
  • poznają różne gatunki muzyki.

ZADANIA PRZEWIDZIANE W PLANIE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYM
NA ROK SZKOLNY 2007/2008.

WRZESIEŃ:
Rada szkoleniowa „Muzykoterapia w pracy z dzieckiem”

PAŹDZIERNIK:

  1. Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej
    • piosenki, tańce, wiersze,
  2. Spotkanie z muzykiem i choreografem
    • poznanie tańca ludowego – krakowiaka,
    • wysłuchanie krótkiego koncertu ludowego,

 

LISTOPAD:

  1. Zabawa Andrzejkowa
    • tańce, piosenki,
    • poznawanie tradycji ludowych, wróżby,
    • zabawy ze śpiewem
  2. Udział w koncercie „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”,
    • wiersze, piosenki.

 

GRUDZIEŃ:

  1. „Mikołajki” - wizyta Mikołaja w przedszkolu,
    • piosenki, wiersze, taniec,
  2. Utworzenie „Małego Towarzystwa Przyjaciół Ryk”na terenie przedszkola,
  3. Ogólnoprzedszkolna Wigilia połączona z przedstawieniem „Jasełkowym”,
    • wspólne śpiewanie kolęd, gra na cymbałkach wybranych kolęd – chętne dzieci,
    • wiersze, śpiewne dialogi,
    • składanie życzeń,

 

STYCZEŃ:

  1. Zabawa karnawałowa
    • taniec i śpiew przy akompaniamencie nowoczesnej, dyskotekowej muzyki,
    • śpiewne dialogi i improwizacje muzyczne,
  2. Uroczystość „Dnia Babci i Dziadka”
    • przedstawienie „Jasełkowe”
    • wiersze, piosenki,
    • tańce
    ,

 

LUTY:

  1. Koncert organowy w Kościele Parafialnym w Rykach,
    • wysłuchanie koncertu w Kościele
    • śpiewanie pieśni religijnej przy akompaniamencie organowym w Kościele,
  2. Rada szkoleniowa „Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez muzykę”.
  3. Nauka tańca „Trojak”.

 

MARZEC:

  1. Powitanie wiosny,
    • zabawy ze śpiewem,
    • montaż słowno-muzyczny,
  2. Występ dzieci z wiązanką tańców ludowych z „Małego Towarzystwa Przyjaciół Ryk” w MGCK (wiązanka tańców lubelskich) na spotkaniu TPR.
  3. Wizyta i występ zespołu tańca nowoczesnego działającego przy MGCK w Rykach.

 

KWIECIEŃ:

  1. Spotkanie popołudniowe, ogólno przedszkolne prowadzone nowatorskimi metodami pt. „Muzyka jest wszędzie”,
    • tańce integracyjne
    • śpiewanie
    • tworzenie instrumentów muzycznych
  2. Święta Wielkanocne,
    • podtrzymywanie tradycji ludowych
    • malowanie pisanek
    • odtwarzanie przyśpiewek ludowych
  3. Koncert fortepianowy utworów Chopina w wykonaniu ucznia Szkoły Muzycznej I stopnia w Puławach.

 

MAJ:

  1. Uroczystości z okazji „Dnia Ojca i Matki”
    • wiersze, taniec
    • piosenki, śpiewanie, życzenia
  2. Występ dzieci z wiązanką tańców ludowych z „Małego Towarzystwa Przyjaciół Ryk” w ZSO Nr 2, w MGCK
    • śpiewanie „A na mostku...”, „Płynie Wisła, płynie”, „Lipka”,
    • wykonanie wiązanki tańców kurpiowskich i „Poloneza”
  3. Konkurs piosenki przedszkolnej
  4. Występ dzieci z ogniska muzycznego działającego na terenie Ryk. Koncerty na skrzypcach, pianinie, gitarze, syntezatorze.

 

CZERWIEC:

  1. Impreza z okazji Dnia Dziecka
    • konkursy
    • śpiewy, zabawa
  2. Występ dzieci z wiązanką tańców ludowych z „Małego Towarzystwa Przyjaciół Ryk” na Sesji Dziecięcej Rady Miejskiej w Rykach zorganizowanej z okazji Dnia Dziecka
  3. Spotkanie Koła Regionalnego Towarzystwa Przyjaciół Ryk
  4. Występ dzieci z wiązanką tańców ludowych z „Małego Towarzystwa Przyjaciół Ryk” w MGCK (wiązanka tańców kurpiowskich, „Polonez”, śpiewy pieśni ludowych) na spotkaniu TPR.
  5. Zakończenie roku szkolnego
    • montaż słowno-muzyczny w wykonaniu dzieci,
    • występ rodziców w układzie tanecznym „Polonez” w strojach szlacheckich.