jestem

Program Partnerstwa z APS

Od przedszkola się wszystko zaczyna!

 

Jaki wpływ na kształtowanie dziecięcych umysłów ma edukacja matematyczna i techniczna
w przedszkolu? Jak przygotować nasze pociechy do szkoły, aby odnosiły sukcesy edukacyjne? Jak to robić, aby przygotować nasze dzieci do liczenia i myślenia technicznego? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi uzyskały nauczycielki i nauczyciele pracujący w przedszkolach
w innowacyjnym kursie e-learningowym.

Czytaj więcej: Program Partnerstwa z APS

W przedszkolnym zestawie programów edukacyjnych znajdują się między innymi:

  1. Program autorski opracowany dla potrzeb oddziałów integracyjnych , opracowany przez Bożenę Wasilewską, Mirosławę Hauqe Brasławską, Annę Kawkę i Ewę Winconek.
  2. Program własny „Jestem Polakiem-Polska moją Ojczyzną” autorstwa Beaty Goluch-Sznerch. Celem ogólnym programu jest budzenie wśród dzieci miłości i przywiązywania do ziemi ojczystej. Cele szczegółowe programu to:
    • wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
    • zapoznanie z najbliższą okolicą,
    • uwrażliwienie na piękno ojczystej przyrody,
    • budzenie poczucia przynależności narodowej,
    • zapoznanie z regionami kraju i kulturą ludową oraz najważniejszymi w kraju miastami,
    • wpajanie szacunku dla symboli narodowych,
    • przybliżanie przeszłości narodu,
    • zapoznanie ze świętami oraz związanymi z nimi polskimi tradycjami i obrzędami,
    • przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków.
  3. Program własny „Agresji mówimy nie” autorstwa Bożeny Wasilewskiej. Celem programu jest kształcenie umiejętności radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi oraz zapobieganie przejawom agresji u dzieci w wieku przedszkolnym. Cele szczegółowe to m.in.:
    • wykształcenie u dzieci umiejętności życia w zgodzie z samym sobą i drugim człowiekiem,
    • stworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu własnych uczuć oraz uczuć innych ludzi,
    • wykształcenie wrażliwości emocjonalnej na potrzeby innych ludzi,
    • rozwinięcie kompetencji społecznych, takich jak życzliwość, tolerancja, empatia i asertywność,
    • przestrzeganie przez dzieci norm, zasad i reguł funkcjonujących w przedszkolu i danej grupie,
    • wykształcenie u dzieci umiejętności polubownego rozwiązywania konfliktów i dochodzenia do kompromisu,
    • wykształcenie obrazu świata, w którym dla osiągnięcia celu nie trzeba uciekać się do zachowań agresywnych.
  4. Program własny „W zdrowym ciele zdrowy duch” autorstwa Bożeny Wasilewskiej, Joanny Komosy, Anny Pospiech, Beaty Goluch-Sznerch. Głównym celem promocji zdrowia w przedszkolu jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem rozwojowym w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Cele szczegółowe programu to m.in.:
    • zwiększanie aktywności fizycznej dzieci,
    • zachęcanie do zdrowego odżywiania,
    • zwiększanie skuteczności edukacji zdrowotnej oraz działań w zakresie promocji zdrowia,
    • promowanie zdrowia psychicznego dzieci,
    • zmniejszanie narażeń dzieci na czynniki szkodliwe w środowisku życia,
    • zmniejszanie częstotliwości występowania wypadków ,szczególnie drogowych,
    • intensyfikowanie profilaktyki próchnicy zębów i wad postawy.
  5. Program własny pracy z dzieckiem leworęcznym autorstwa Joanny Komosy. Cele programu to m.in.:
    • kształtowanie właściwej postawy wobec leworęczności,
    • usprawnianie motoryki rąk,
    • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji przestrzennej,
    • doskonalenie umiejętności pisania, rysowania lewą ręką.
  6. Najnowszym programem jest program umuzykalniający autorstwa Joanny Komosy. „Dziecko w świecie muzyki” program umuzykalniający dla dzieci w wieku przedszkolnym.

    Czytaj więcej: W przedszkolnym zestawie programów edukacyjnych znajdują się między innymi:

Prezentacja działań prozdrowotnych w Samorządowym Przedszkolu nr 2 w Rrykach

Prezentacji dokonano podczas uroczystości wręczania Certyfikatów Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie w Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie

Samorządowe Przedszkole Nr2 z grupami integracyjnymi im. M.Kownackiej w Rykach przystąpiło do sieci placówek promujących zdrowie w roku 2003. Z przeprowadzonej wówczas na terenie przedszkola ogólnej diagnozy stanu zdrowia dzieci wynikało, że 70% dzieci ma różne problemy zdrowotne, dotyczące zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Wobec takiego stanu zdrowotności najmłodszego pokolenia trudno było przejść obojętnie. Stąd zrodziła się myśl podjęcia w przedszkolu szeroko zakrojonych działań pro zdrowotnych. Efektem było stworzenie przedszkolnego programu zdrowotnego pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch.”

Czytaj więcej: Prezentacja działań prozdrowotnych w Samorządowym Przedszkolu nr 2 w Rrykach